Briggs-Rausch Oscillerende Reactie Kit |
Datum: juni 2024
Inleiding:
|
Materiaal:
In de kit
Daarnaast
Voor het volgen van de reactie:
|
|
|
Colorimeter |
ORP sensor |
Temperatuursensor |
Uitvoering:
In het begeleidende boekje worden verschillende experimenten beschreven die ik echter uitgebreid heb met CoachLab experimenten (zowel met Coach 6 als 7) | |
Experiment 1 | |
|
|
Coachlab Experiment 2 - Colorimeter | |
|
|
Coachlab Experiment 3 - ORP en temperatuursensor | |
|
|
Experiment 4 | |
|
|
Experiment 5 | |
|
|
Experiment 6 | |
|
|
Experiment 7 | |
|
Resultaten:
Experiment 1 |
|||
YouTube link: BR Reactie |
|||
Het ritme dat we visueel waarnemen is ca. 12 s. (4 waarneming in het filmpje: 11,11,13,13) |
|||
Coachlab Experiment 2 - Colorimeter | |||
|
|||
Nevenstaande foto van de cuvet na de meting laat zien dat zich veel zuurstofbelletjes gevormd hebben. De vorming van de gasbelletjes beïnvloedt de meting hetgeen verklaard waarom de tweede helft van de meting zulk een onstabiel resultaat geeft. Alleen de eerste 7 minuten zijn dus bruikbaar voor verdere analyse. Analyseren we het signaal op basis van deze grafiek dan liggen de pieken 0.17 minuten uit elkaar (~10 s). |
|
||
Coachlab Experiment 3 - ORP en temperatuursensor | |||
YouTube link: BR Reactie |
|||
Analyseren we het signaal door in the zoomen. | |||
Analyseren we het signaal op basis van deze grafiek dan liggen de pieken ~8 s uit elkaar. | |||
Experiment 4 | |||
Voor toevoegen thiosulfaat | Na toevoegen | Wachten | Toevoegen thiosulfaat |
Alhoewel de reactie niet meer de kleurveranderingen doorloopt zijn er nog steeds actieve componenten aanwezig. Door thiosulfaat toe te voegen reageren we het jood weg zodat de blauwe kleur verdwijnt. | |||
S2O32- (thiosulfaat) + I2 (jood) ---> 2I- (jodide) + S4O62- (tetrationaat) | |||
Experiment 5 | |||
Voor toevoegen | |||
Na toevoegen aminosulfonzuur aan rechter oplossing | |||
Na het toevoegen van het aminosulfonzuur kleurt de oplossing amber en kan men de vorming van zuurstofbelletjes waarnemen. Hetgeen aangeeft dat het aanzuren van de oplossing een essentieel onderdeel van de reactie is. De amberkleuring suggereert dat er jood gevormd wordt. | |||
Experiment 6 | |||
Toevoegen zetmeel aan linker oplossing | |||
Na het toevoegen van zetmeel zal een oplossing blauw kleuren als er jood aanwezig is. De oplossing verkleurt niet hetgeen aangeeft dat een oplossing van peroxide en jodaat op zichzelf geen jood produceert. | |||
Toevoegen malonzuur aan rechter oplossing | |||
Na het toevoegen van malonzuur aan de rechter oplossing ontkleurt deze weer. Dit geef aan dat het malonzuur een rol speelt bij de teruggaande reactie (van jood (I2) naar jodide (I-)). | |||
Experiment 7 | |||
Na toevoegen Mangaansulfaat aan rechter oplossing | |||
Na toevoegen van Mangaansulfaat aan de rechter oplossing kleurt deze weer amber, hetgeen aangeeft dart het Mangaansulfaat betrokken is bij de reactie die leidt tot joodvorming. | |||
Discussie:
Oscillerende
reacties zijn reacties waarin schommelingen plaatsvinden in de
concentraties van reactanten en producten tot er een evenwicht
wordt bereikt. In de scheikunde bestaan er bijzonder weinig
reacties die 'oscilleren'.
In dit experiment hebben we de 'Briggs-Rauscher reactie' bestudeerd, die in 1973 ontdekt werd. De Briggs-Rauscher reactie schrijft men als: IO3 - + 2 H2O2 + CH2(CO2H)2 + H+ <=> ICH(CO2H)2 + 2 O2 + 3 H2O Deze reactie komt neer op een samenstelling van twee andere reacties (A en B) (A) IO3 - + 2 H2O2 + H+ <=> HIO + 2 O2 + 2 H2O (B) HIO + CH2(CO2H)2 <=> ICH(CO2H)2 + H2O Reactie A kan plaatsvinden via twee verschillende processen (1 en 2), nl. een radicalair en een niet-radicalair proces. Het radicalair proces (1) zal plaatsvinden wanneer de [I- ] laag is en het niet-radicalaire proces (2) zal optreden wanneer de [I- ] hoog is. (cfr. schema 1) Reactie B bestaat uit twee deelreacties: I - + HIO + H+ <=> I2 + H2O I2 + CH2(CO2H)2 <=> ICH2(CO2H)2 + H+ + I Tijdens het radicalair proces wordt HIO snel gevormd. Bovendien wordt het sneller gevormd dan het kan wegreageren. Dit maakt dat, volgens deelreactie 1 van B, veel [I- ] over blijft. Deze I- kan geoxideerd worden tot I2 wat zorgt voor de amberkleur. De overige HIO wordt gereduceerd door H2O2 tot I-. Deze stijgende I- concentratie zal vervolgens een punt bereiken waarop het niet-radicaal proces overneemt. Dit proces produceert nu niet zo snel HIO als in het radicalair proces waardoor de amberkleur begint te verdwijnen als I2 sneller wordt verbruikt dan gevormd. De diepblauwe kleur is afkomstig van de binding van I- en I2 met zetmeel. Uiteindelijk zal de I- concentratie zo laag zijn zodat het radicaal proces wederom overheerst en de cyclus herbegint. Een overzicht is weergegeven in onderstaande schema. |
Analyse van de CoachLab meetresultaten |
De meting met de colorimeter en de ORP elektrode gebruiken we om te bepalen met welke frequentie de reactie oscilleert. De meer visuele analyses geven een range van ca. 8 tot 13 s aan waarbij we wel de opmerking moeten maken dat ze op verschillende tijdstippen in het reactieverloop gefocusseerd waren. Uiteindelijk besloot ik om de experimenten te herhalen waarbij de resultaten zijn weergegeven in onderstaande grafieken. |
De colorimeter resultaten zijn wederom beperkt maar laten al zien dat de oscillaties steeds langzamer gaat evrlopen, een effect dat ook goed waarneembaar is in de ORP resultaten. Het nadeel is dat je daar erg veel resultaten visueel zou moeten verwerken. |
Je zou eigenlijk zo veel mogelijk datapunten in de analyse willen betrekken. Dat kan waarschijnlijk ook wel in Excel maar ik bedacht me dat het gemakkelijker was om een Python programma te schrijven dat de piektijden bepaalde, vervolgens het verschil tussen de de pieken te berekenen, een eenvoudige statistische analyse uit te voeren de resultaten weer te geven als een histogram. De data van bovenstaand ORP experiment dat in bewerking is genomen is beperkt tot 1000 s. De data is geëxporteerd als tekst file en ingelezen in het python programma. Het resultaat van de analyse is weergegeven in onderstaande overzicht en histogram |
Analysis of data collected Mean Peak Difference Time (s): 8.6 Standard deviation (s): 3.7 A total of 115 data points were analyzed |
Zo op het eerste zicht lijkt de analyse niet perfect te zijn en is er mogelijk wat vervuiling met verkeer geïdentificeerde pieken. Desalniettemin ondersteunt de analyse de waarnemingen dat we met een toenemende oscillatietijd te maken hebben en dat een groot deel van de oscillatietijd rond de 10 s ligt. |
Opmerkingen:
|
Literatuur:
Relevante websites:
Minder relevante websites:
|
Achtergrondinformatie: |
Omschrijving experimenteerkit |
Explore the basic principles of chemical kinetics, with the fascinating oscillating reaction kit. Watch as a clear solution suddenly changes to amber, then to a deep blue/purple, then back to clear again. Be amazed, as the colour cycle repeats again and again. In this remake of the Briggs-Rauscher reaction, or the classic 'oscillating clock' explore solutions, concentrations, catalysts, equilibrium and the use of controls and variables. It is a remarkable reaction, one-of-a-kind chemistry kit that is sure to excite your class, or scientist in training. What You Get Fascinating Oscillating Rx Kit. Contains malonic acid (5 g), manganese sulfate (1 g), sodium iodate (5 g), sodium thiosulfate (10 g), sulfamic acis (5 g), starch solution (20 mL), wooden rack, pipet, stirrers, spoon, small scoops, cups, MSDS and instructions. Requires hydrogen peroxide (3%), not included. Magnetic stirrer will increase oscillations, but is not required. How Does it Work? Fascinating Oscillating Rx Kit presents a range of color changing effects through a fascinating chemical reaction. Simply mix the included solutions together, stir, then watch the color change within seconds. From dark blue to clear again, this wonderful experiment kit clearly demonstrates the principles of Briggs-Rauscher oscillating chemical reaction. Explore the effects of variables like temperature on chemical reactions. Teach
|
ORP sensor |
De
Oxidatie-Reductie Potentiaal (ORP) sensor BT57i meet het vermogen
van een vloeistof om als oxidator of reductor te functioneren. De
ORP sensor bestaat uit een elektrode en een versterker. De
elektrode heeft twee componenten: een meetcel van platina die
wordt ondergedompeld in de testoplossing waarin eventueel een
redoxreactie plaatsvindt en een referentiecel (verzegelde, met gel
gevulde Ag/AgCl-elektrode), omringd door een zoutoplossing
(kaliumchloride). De platina meetcel dient, afhankelijk van de
testoplossing, als een elektrondonor of acceptor en de
referentiecel levert een constante, stabiele spanning ter
vergelijking. De elektrode meet het spanningsverschil tussen de
platina meetelektrode en de spanning van de referentiecel met een
meetbereik van 450 tot +1100 mV. Effectief wordt hiermee het
redoxpotentiaal ten opzichte van de referentiecel gemeten. Waarden
aan de positieve kant van deze schaal geven aan dat de
testoplossing oxiderend is, terwijl waarden aan de negatieve kant
van de schaal wijzen op een reducerende testoplossing.
Redoxreacties bepalen het gedrag van veel chemische processen in drinkwater, afvalwater en waterachtige omgevingen. De reactiviteit, functionaliteit en oplosbaarheid van (onderdelen van) levende systemen zijn sterk afhankelijk van redox-omstandigheden. ORP waarden worden net als pH waarden gebruikt om de waterkwaliteit te bepalen. Voor zwembaden waarin de normale pH waarde ligt tussen 7.2 en 7.6, moet de ORP waarde bijvoorbeeld boven de 700 mV worden gehouden om ongewenste organismen te doden. Daarentegen moet, om leven mogelijk te maken, water in een natuurlijke omgeving een veel lagere ORP waarde hebben. Normaal gesproken zijn ORP waarden boven 400 mV schadelijk voor levensvormen in een waterig, natuurlijk milieu. De ORP sensor kan ook worden gebruikt bij redoxtitraties om het equivalantiepunt vast te stellen. |
Python code |
Filename: AnalyseV2.py # Date: June 2024 # Description: # Read the file containing the ORP data. Assign only the time and the mV to a list # Determine the time between peaks and report the results in a txt file and as a histogram import csv import matplotlib.pyplot as plt import statistics as st file_name = 'PeaktimesDiff_ORP.csv' def main(): time_sec = [] mV=[] peak_time=[] diff_time=[] # ------------------------------ READ THE DATA FROM THE FILE -------------------------- # ---------------- store the data in a time list and a mV list ------------------------ # ---------=------- MANUALLY REMOVE THE FIRST 3 LINES (HEADERS) IN THE CSV FILE ------- # automate removal of lines with regex? with open("ORPData.csv") as file: for line in file: time, temp, ORP = line.rstrip().split(";") time_sec.append(round(float(time))) mV.append(round(float(ORP))) # ------------------------------ ANALYZE THE DATA ------------------------------------ # Determine where is a peak by checking wether the current mV is # higher than the previous mV and the following mV # Store the corresponding time in a list for i in range(0,(len(mV)-1)): # print(i, end=" ") # print(mV[i], end=" ") if (mV[i] > mV[i+1] and mV[i] > mV[i-1]): peak_time.append(time_sec[i]) # calculate the time between the peaks # store the data in a list and in a csv file file = open(file_name, 'w', newline='') data_file = csv.DictWriter(file, fieldnames=["difference"]) i=0 for i in range(len(peak_time)): if i != 0: diff = float(peak_time[i]) - float(peak_time[i-1]) diff_time.append(diff) data_file.writerow({"difference": diff}) else: # correct the file for the first value data_file.writerow({"difference": ""}) # print(diff_time[i]) # correct the list for the first value diff_time[0]=0 file.close() # Some basic statistics Evaluate_data(diff_time) # ------------------------------ PLOT A HISTOGRAM ------------------------------------ plt.hist(diff_time, bins=50) # Add x-axis and y-axis titles plt.xlabel('Data Values') plt.ylabel('Frequency') # Display the plot plt.show() # ---------------- FUNCTION FOR CALCULATING SOME DATA STATISTICS ------------------ def Evaluate_data(diff_time): # Calculate some statistical data, display it and store it in a text file # Create a text file and write the data to the text file as well as the console # create a file object along with extension O_file_name = "ORPdataresults.txt" O_file = open(O_file_name, 'w') O_file.write('Analysis of data collected\n') print('Analysis of data collected') # calculate basic statistical data Mean_dT = ('Mean Peak Difference Time (s): '+ str((round(st.mean(diff_time),1)))) O_file.write(str(Mean_dT) + '\n') print(Mean_dT) Sd_dT = ('Standard deviation (s): '+ str((round(st.stdev(diff_time),1)))) O_file.write(str(Sd_dT) + '\n') print(Sd_dT) Elem_List = len(diff_time) Data_Points = str('A total of ' + str(Elem_List) + ' data points were analyzed ') O_file.write(Data_Points + '\n') print(Data_Points) #close the file O_file.close() if __name__ == "__main__": main() |