Bacteriën en schimmels kweken

Datum: Januari 2006

Inleiding:

Al weer enige tijd geleden gekocht, een experimenteerdoosje om bacteriën op te kweken.
Het werd tijd om dat eens uit te proberen.

Principe:

Door bacteriën een voedingsbodem aan te bieden kunnen dezen zich vermenigvuldigen en kolonies vormen.

Materiaal:

De experimenteerdoos bevat eigenlijk bijna alles wat men nodig heeft. Een handleiding, petrischaaltjes, gelatine en wattenstaafjes.

Daarnaast heeft men nog nodig suiker, een steelpannetje, water, een lepel of een garde en een fornuis.

Om de opgekweekte bacteriën te kunnen bestuderen heeft men ook nog een microscoop nodig.

  

Uitvoering:

  • Breng ca. 1/3 kop met water aan de kook.
  • Voeg 2 suikerklontjes toe en ca. een kwart van het zakje met gelatine.
  • Roer goed totdat alle suiker en gelatine is opgelost.
  • Giet de oplossing in de petrischaaltjes (ca. 1/4 vol).
  • Plaats de deksel op de schaaltjes.
  • Laat gedurende ca. 2 uur afkoelen.
  • Droog tijdens het afkoelen regelmatig de deksel van het petrischaaltje als dat vol is met condens.
  • Neem een wattenstaafje en beweeg het tussen tanden en tong.
  • Neem de deksel van een petrischaaltje en beweeg het wattenstaafje met een zigzag beweging over de gestolde gelatine heen.
  • Doe het deksel op het pertrischaaltje, plaats het in de bewaardoos en markeer de locatie.
  • Herhaal dit voor verschillende monsterpunten en gebruik steeds een nieuw wattenstaafje en petrischaaltje.
  • Noteer welk  petrischaaltje bij welke monstername hoort.
  • Berg de doos op in een donkere plek.


koken


afkoelen

  • Bekijk het resultaat na ca. 1 week.
  • Gebruik een microscoop om monsters uit de petrischalen te bekijken.

Resultaten:

 Monsters genomen van:

  1. Mond Keah

  2. Neus Keah

  3. Tenen Keah

  4. Toetsenbord laptop

  5. Afvoer.

Nadat de monsters gedurende 1 week op een donkere plaats opgeborgen zijn geweest kunnen we nevenstaand en onderstaand resultaat waarnemen.

Het toetsenbord levert de meeste resultaten op, de afvoer komt er dan nog redelijk schoon uit.

Tegen een witte achtergond.
Microscopische opnames

Ik heb hier gebruik gemaakt van een elektronische penscope (max 200x vergroting) en een optische microscoop.

1 - mond 1 - mond
2 - neus 2 -neus
3 - tenen 4 -tenen
4 - toetsenbord - schimmel 4 - toetsenbord
4 - toetsenbord - schimmel 4 - toetsenbord - schimmel
4 - toetsenbord 4 - toetsenbord - schimmel
4 - toetsenbord -schimmel 4 - toetsenbord - schimmel
5 - afvoer 5 - afvoer
5 - afvoer 5 - afvoer
5 - afvoer 5 - afvoer

Discussie en conclusie:

Het moge uit dit experiment duidelijk zijn geworden dat het toetsenbord van een computer een van de meest gore plekken in huis is. De kweek leverde schimmels en bacterie kolonies op. Ik zal het wat vaker goed moeten schoonmaken. De blauwe kleur van de schimmel lijkt te suggereren dat we hier met een penicilline achtige schimmel te maken hebben. Zeker weet ik dat echter niet.

Men zou op basis van dit experiment kunnen concluderen dat mond, neus en zelfs de tenen relatief schoon zijn. Dat is echter niet zo. Om bacteriën en schimmels op te kunnen kweken heeft men een goede voedingsbodem nodig. Hier hebben we gebruik gemaakt van gelatine en suiker (sacharose). Meestal maakt men voor dit soort experimenten gebruik van een voedingsbodem gemaakt van agar-agar, glucose en gist (bv marmiet). Glucose is een suiker die de bacteriën energie levert en de gistcellen leveren de grondstoffen om eiwitten op te bouwen. De suiker die in dit experiment gebruikt is was sucrose, een disaccharide, terwijl glucose een monosaccharide is. Voor bacteriën is glucose een veel geschiktere brandstof dan sacharose, ze kunnen vaak geen disaccharide omzetten. Dit betekent echter dat we door de keuze van dit type voedingsbodem een selectie hebben toegepast. Allen bacteriën en schimmels die op deze voedingsbodem kunnen groeien krijgen we te zien.

Daarnaast hebben we niet echt ons best gedaan om steriel te werken. De petrischaaltjes kunnen dus al van tevoren besmet zijn geweest.

De enige echte conclusie die ik durf te trekken op basis van dit experiment is dat mijn toetsenbord nodig schoongemaakt moet worden.

Opmerkingen:

Literatuur:

Relevante websites:

Achtergrondinformatie:

Druivesuiker of glucose, C6H12O6. Deze suiker is een fotosynthese product bij groene planten en wordt gevormd uit CO2 en zonlicht. Ze is te vinden in druiven, andere zoete vruchten en in honing. In fabrieken wordt ze gemaakt uit aardappelzetmeel.

Rietsuiker of saccharose, C12H22O11, is de bekende, witte suiker, die in de huishouding wordt gebruikt (Basterdsuiker is onzuivere rietsuiker). Ze wordt bereid uit suikerriet en suikerbieten. Door het koken met verdund zuur splitst rietsuiker zich, onder opname van water, in druivensuiker en vruchtensuiker volgens:

C12H22O11 + H2O --> C6H12O6 + C6H12O6

Deze omzetting heet inverteren. Het zuur doet dienst als katalysator. Ook als een oplossing van rietsuiker met een ander zuur gekookt wordt, heeft inversie plaats.

 


09-03-2009