Batterijmotor |
Datum: Januari 2010
Principe:
Een motor bouwen uit zijn basisonderdelen, een spoel, een voedingsbron en een magneet.
Materiaal:
|
|
|
|
Experimentele opstelling:
Batterijmotor maken: | |
|
|
|
|
|
|
Batterijmotor doormeten: | |
|
Resultaat:
Het resultaat is weergegeven in onderstaande
filmpjes. |
YouTube link: Batterij motor |
Discussie:
Een gelijkstroommotor is gebaseerd op het principe van het draaien van een spoel in een magneetveld zoals in dit experiment ook mooi te zien is. Een stroomvoerende draad gaat in een magneetveld draaien totdat de flux maximaal is. Op het moment dat er stroom door de spoel loopt creëert deze een magnetisch veld met een Noord- en Zuidpool die een interactie aangaat met de permanente magneet in het systeem (N-Z polen trekken elkaar aan, N-N en Z-Z stoten elkaar af). Het probleem bij een spoel is dat de Noordpool en de Zuidpool vastliggen de spoel zich vast gaat zetten in het magnetisch veld. Bij gewone elektromotoren wordt dit voorkomen door de stroomrichting afwisselend om te draaien mbv een commutator die gebruik maakt van sleepcontacten. Daarnaast helpt het vliegwieleffect ook een handje. |
|
In de meeste instructies die men kan
vinden op het web staat dat men de lak maar aan een kant dient te
verwijderen (dit om het commutator effect te verkrijgen). Karel Knip
merkt in zijn juni 2007 artikel op dat bij hem de motor dan niet werkte
en dat hij alle isolatielak moest verwijderen. Bij mij hebben beide
methodes gewerkt, slechts aan een kant de lak verwijderen en de lak
helemaal verwijderen.
In zijn juli 2007 artikel komt hij hier nog even op terug. De reden dat de motor ook werkt als alle lak is verwijderd is omdat de leidingen in hun lagers rammelen in een vast ritme. De stroom wordt dan aan- en uitgeschakeld. |
Dit was een bewering die ik vrij makkelijk kon controleren. In het verleden heb ik al eens in een dergelijk experiment de rotatiesnelheid van een motor bepaald (Motorsnelheid bepalen) door juist te kijken naar het in- en uitschakelen van de stroom. Dat experiment met de Go!-Link en de bijbehorende voltmeter heb ik vervolgens uitgevoerd. Voor de zekerheid had ik de uiteindes nog eens goed schoongemaakt met schuurpapier. Het resultaat is zichtbaar gemaakt in onderstaande grafiek en bevestigd dat de stroom inderdaad aan- en uitgeschakeld wordt. |
Naar aanleiding van het artikel van Ballico et al heb ik ook geprobeerd of ik met Coachlab en de bijbehorende magneetveldsensor een verandering in het magneetveld kon waarnemen als de spoel aan het draaien was (dicht bij de spoel gemeten). Ik kon echter geen onderscheid maken tussen een draaiende spoel en een niet-draaiende spoel. Her ruisniveau was in beide gevallen even groot. |
Conclusie:
|
Literatuur:
|
Relevante websites:
Minder relevante websites:
Opmerkingen:
|
Achtergrondinformatie:
21/03/2010